Opas nuorille ja perheenjäsenille

Tältä sivulta löytyy materiaalia nuorille ja nuorekkaille ihmisille avuksi terveelliseen, mukavaan ja elämykselliseen elämään

Tsekkauslista terveelliseen elämään (115,71 kilotavua)

Koko perhe liikkumaan ja syömään terveellisesti

Jotta tieto liikunnasta ja terveellisestä ruokailusta siirtyisi myös käytäntöön, on tärkeää, että koko perhe sitoutuu samoihin tavoitteisiin ja välillä myös koko perheen voimalla mietittäisiin, mitä voidaan yhdessä tehdä näiden asioiden eteen. Nuorille ja vanhemmille yhteisissä toimintapäivissä näitä asioita on mietitty ja alla on lista aivoriihen tuloksisita. Eli esiin nousseita asioita, joita perheet ovat päättäneet yhdessä tehdä:

- Meillä syödään paljon makaroniruokia, joten tästä lähin käytämme ruis-, kaura- tai jotain muuta kuitupitoista makaronia tavallisen sijasta

- Tästä lähin syödää enemmän keittoja ja puuroja yhteisillä aterioilla

- Pidetään kiinni ateriarytmistä. Kaikki perheenjäsenet yritetään saada syömään samaan aikaan samaa ruokaa

- Käydään yhdessä kuntosalilla tai pelaamassa sulkapalloa

- Tehdään koti- ja pihatöitä yhdessä

- Yhteiset säännöt herkutteluun. Karkkipäivä koskee kaikkia perheenjäseniä, ei pelkästään lapsia

- Ostetaan vaaleaa leipää vain viikonloppuisin

- Vähennetään leivänpäällisiä. Syödään lämpimällä aterialla leipä ilman juustoa ja leikkeleitä, välipaloilla yritetään pärjätä yhdellä leikkelesiivulla / leipä. Korvataan vähenevät leikkeleet kasviksilla

Alla olevaa linkkiä klikkaamalla löydät vielä ohjeen, mitä jää- ja ruokakaappiin kannattaa kaupasta ostaa

Mita jääkaapin ja ruokakaapin kannattaa sisältää (115,2 kilotavua)

Roskaruokaa vai terveellistä ruokaa?

Tylsät aikuiset puhuvat roskaruuasta, kun tarkoittavat epäterveellisiä ja rasvaisia ranskalaisia perunoita, hampurilaisia, pizzaa, yms. Meidän tylsien aikuistenkin on hyvä kuitenkin muistaa, että pelkkä nimi ei tee ruuasta roskaruokaa. Pizzaa ja hampurilaisia voi tehdä niin, että täyttävät kovimmankin terveysintoilijan kriteerit. Hauskaa on vieläpä se, että maku ei juurikaan kärsi vaikka roskaruokaa terveellisesti tekeekin. Pizzapohjaan voi laittaa osan ruis- tai grahamjauhoja, täytteeksi voi valita esim. vähärasvaista kinkkua, tonnikalaa tai broileria ja lisätä myös kasviksia, esim. tomaattia, ananasta, persikkaa, sieniä, yrttejä, jne. Kun vielä juustoksi valitsee kevytjuustoa ja käyttää sitä kohtuudella, niin jo vain on asiallinen pizza kasassa. Pizzan kyytipojaksi voi tehdä vielä salaatin...

Hampurilaisia voi tehdä samalla tavalla: Vehnäsämpylän tilalle kokojyväsämpylä tai ruisleipä, väliin vähärasvaisesta jauhelihasta tehty pihvi tai kanafile, lisäksi jäävuorisalaattia, tomaattia, paprikaa ja majoneesin tilalle ketsuppia. On myös hyvä muistaa, että jos ostat kaupasta pakasteranskalaisia ja kypsennät ne uunissa, ne ovat paljon pienempi paha kuin hampurilaisravintoloiden uppopaistetut ranskalaiset, eli silloin tällöin voi pakasteranskalaisiakin syödä. Lisää roska- ja terveysruokavinkkejä löydät vaikkapa Elmerin resepteistä.

McDonalds`n ruokien energiamääriä voit käydä hämmästelemässä täällä: www.mcdonalds.fi/ruokaopas/laskuri2.php
Fiksu käyttää valmisruokia silloin kun on kiire

Valmisruuista ajatellaan yleensä, että maistuvat pahalta ja ovat epäterveellisiä, kuka idiootti niitä käyttää? No, minä käytän ainakin, itse asiassa olen sitä mieltä, että valmisruuat ovat mainettaan parempia. Esim. valmiit mikroateriat, valmiskeitot ja valmiit laatikkoruuat ovat oikein fiksuja valintoja silloin, kun ei ole aikaa laittaa ruokaa alusta asti. Vielä kun valmisruokia täydentää vaikkapa syömällä samalla ruileipää ja juomalla rasvatonta maitoa ja vielä nappaa jälkiruuaksi jonkun hedelmän, niin koossa on oikein hyvä ateria. Mikrohampurilainenkin on varsin pätevä välipala, kun sisään laittaa salaatinlehden ja tomaattia.

Valmisruuista saat lisätietoja vaikkapa näistä osoitteista: www.atria.fi, www.tiesydameen.fi, www.saarioinen.fi.

Muuta netistä löytyvää materiaalia

ffp.uku.fi

Kuopion yliopiston fysiologian ja liikuntalääketieteen laitoksen luoma sivusto, josta löytyy kaikkea hyödyllistä, mm. helppoja työkaluja oman energiankulutuksen ja energiansaannin arvoimiseen, löytyvät EnergyNet-osiosta

www.tervekoulu.fi

Terve Kuopio-ohjelman toimesta rakennettu media- ja terveyskasvatuksen ympäristö, jonne kuka tahansa voi tuottaa sisältöä.

www.mcdonalds.fi/ruokaopas/laskuri2.php

Näppärä ja havainnollinen laskuri, jonka avulla voi laskea Mäkkärin tuotteiden ja aterioiden ravintosisältöä. Yritäpä koota ateria, jonka energiamäärä jää alle 500 kcal :).

www.kuluttajaliitto.fi/napposenpelit/

Tietokoneella pelaaminen ei ole aina haitallista, vaan niistä voi myös oppia jotakin. Kuluttajaliitto on rakennellut omille sivuilleen hienon kokoelman Napposen pelejä, joista voi oppia hauskalla tavalla ravintojuttuja, rahankäyttötaitoja ja ympäristöasioita

www.noc.fi/urheilijan_ravitsemus/

Olympiakomitean ravitsemussivut urheileville nuorille. Sivuilta löytyy hyödyllistä ja selkeää asiaa myös omaksi huvikseen liikkuville