Perustietoa ravinnosta

26.9.2008

Tällä sivulla yritän lyhyesti kertoa Elmerin ideasta ravinto-opetuksessa sekä käytännön kannalta oleellisimpia asioita perheen terveellisestä ruokavaliosta.

Kukaan ei jaksa tehdä ruokavaliomuutoksia, niin, että otetaan malli jostain ravitsemuksen oppikirjasta ja sanotaan ,että nyt alat syödä näin - hermot menee parissa viikossa. Kukaan ei ole täydellinen eikä tarvitsekaan olla. Tärkeintä on, että pystyisi tekemään jonkinlaisen parannuksen nykyisiin tapoihin. Senpä takia Elmeri-projektissa mietimme yhden tavoitteen liikuntaan liittyen ja yhden ruokavalioon liittyen. Eli jokin sellainen juttu, joka tuntuu oikeasti siltä ,että tämän minä pystyn tekemään. Tavoite voi olla esim. karkkipäivän noudattaminen, kouluruuan syöminen päivittäin, kasvisten syöminen - edes pienen määrän- joka aterialla tai leivän vaihtaminen terveelliseen ruisleipään. Kun muutos toistuu joka päivä, sen ei tarvitse olla iso. Juhlaruuista ei siis missään nimessä tarvitse karsia, vaan riittää ,että arkirutiineissa tapahtuu pieni parannus. Näin pitkässä juoksussa saadaan aikaan iso muutos.

Haastankin kaikki Elmeri-perheet yhdessä miettimään näitä asioita. Voidaanko esim. perheen voimin sopia, että nuoret syövät koulun jälkeen terveellisen välipalan ja vanhemmat sitoutuvat huolehtimaan, että kotoa löytyy ainekset terveelliseen välipalaan?

Alla olevasta linkistä löytyy lisää asiaa aiheeseen liittyen. Kuvien pitäisi aueta dioissa olevista linkeistä. Mikäli jokin asia jää niissä epäselväksi, aiheuttaa lisäkysymyksiä tai vastaväitteitä, niin ottakaa yhteyttä. Kukaan eikä mikään ei kehity ilman rakentavaa kritiikkiä:).

Sami

Perustietoa ravinnosta (187,22 kilotavua)