Syömisen hallinta – miksi tunne voittaa usein järjen ruokavalinnoissa?

Syömisellä on monta merkitystä. Syöminen tuottaa iloa, se voi olla ajanvietettä tai korostaa erilaisten sosiaalisten tilanteiden mukavuutta. Toki syömisen tarkoitus on myös hengissä ja terveenä pysyminen. Onkin mielenkiintoista, että vaikka kaikki periaatteessa tiedämme, millainen ruoka meidät pitää parhaiten terveenä, niin silti enemmän mielihyvää tuottavat ruuat vievät usein voiton.

Tätä kutsutaan syömisen hallinnaksi – eli kuinka hyvin saat pidettyä järjen äänen kuuluvissa ruokailutilanteissa, edes useimmiten?

Syömisen hallintaa voi parantaa helpoilla konsteilla. Kannattaa aloittaa siitä, että kartoittaa ”riskitilanteet” omalla kohdalla ja perheessä – milloin syömisen hallinta on vaarassa pettää? Usein syömisen hallinta voi pettää, kun tunnetilat vaihtuvat. Ihmiset syövät sekä iloonsa että suruunsa. Kotiintulo töistä tai koulusta väsyneenä ja nälkäisenä on myös riskitilanne. Siksi edellisenä päivänä kaupassa käydessäsi kannattaa hankkia kotiin terveellistä syötävää. Kauppareissuun on siis tärkeää panostaa. Tee kauppalista ja osta vain suunnitellut ruuat – vältä impulssiostoksia. Kotona syömisen hallinta on helpompaa, kun houkutuksia on vähemmän.

Eräs yleinen riskitilanne on myös, jos syömisestä on tullut osa viihdetoimintaa eli syöt tv:tä katsellessasi tai lehteä lukiessasi. Elimistön oma syömisensäätelyjärjestelmä ei toimi ja tulee helposti syödyksi liikaa. Perheessä tätä asiaa voidaan parantaa yhteisellä sopimuksella niin ,että syödään vain keittiössä, ei muissa huoneissa, eikä tehdä muuta syödessä.

Syömisen hallinnan tärkein pointti onkin siis, että kartoitat omat vaaranpaikkasi ja kehittelet niitä varten omat ennaltaehkäisy- ja selviytymismallit tapojasi / perheen tapoja muuttamalla. Muista kuitenkin, että repsahtaa ja herkutella saa ja myös pitää silloin tällöin, kun arkirutiini on kunnossa.

Ohessa on vanhempainillassa näytetyt diat em. asiaan liittyen. Mikäli tulee kysymyksiä tai haluatte keskustella asiasta, ottakaa toki yhteyttä.

Syömisen hallinta

Ajankohtaista

Rekry