Unto -projektin loppuraportti

17.11.2011

Unto -projektin loppuraportti on ilmestynyt.

Omaishoitajien määrä Suomessa lisääntyy. Heidän jaksamisensa raskaassa tehtävässään riippuu heille järjestetyn tuen määrästä ja onnistuneesta kohdentumisesta. Huoltoliiton Unto-projektissa hankittiin vapaaehtoisia tukihenkilöitä iäkkäille pariskunnille, joista toinen toimii puolisonsa omaishoitajana. Tukihenkilöt olivat hoidettavan seurana ja apuna, kun omaishoitaja kävi omissa ryhmätapaamisissaan. Omaishoitajien ryhmän ohjelma koostui sekä fyysisen että henkisen jaksamisen tukemisesta sekä vertaistuesta. Tukihenkilöt tapasivat omassa ryhmäohjelmassaan toivomallaan taajuudella. He saivat tietoa ja ohjausta tukihenkilönä toimimisesta sekä myös itselleen virkistystä ja rentoutusta.

Unto – projekti toteutui vuosina 2008–2011 Raha-automaattiyhdistyksen avustuksella Kuopiossa, Lapinlahdella, Leppävirralla, Nilsiässä, Pieksämäellä, Siilinjärvellä, Suonenjoella ja Varkaudessa. Toimintapäivät järjestettiin omaishoitajien omalla kotipaikkakunnalla. Eniten myönteisiä muutoksia omaishoitajilla tapahtui fyysisen toimintakyvyn alueella. Omaishoitajat olivat ohjelmaan erittäin tyytyväisiä ja pitivät sitä itselleen hyödyllisenä. Ulkopuolisen arvioinnin projektista asiakasnäkökulmasta ja asiakkaiden kokemuksien pohjalta teki kuntoutussäätiö.

Alla olevasta linkistä löydät loppuraportin kokonaisuudessaan:

UNTO -PROJEKTIN LOPPURAPORTTI

KANSI